2025年11月07日掲載
Susan Hefuna – LISTEN TO
YOKOTA TOKYO
- 会期
- 2025年11月17日~2025年12月19日
カルーセル
-
Susan Hefuna《LISTEN》2023
-
Susan Hefuna《LISTEN》2024
-
Susan Hefuna《silence》2015
-
Susan Hefuna 《4 woman−4 Views》2001より
LISTEN TO ー
ヘフナの作品は、日常の中では感じることの出来ない声に耳を澄ます契機を与えてくれます。彼女の作品は、何枚かの透過する紙が糸で縫い合わされ、あるいは黒いエジプト綿によるタペストリーの上で白い点がネットワークを形成し、繊細ながらも強固な構造を持っています。それらは時に、衣服やバックとして身体に寄り添い、日常のなかへと溶け込みます。この多層的な構造は、へフナがエジプトとドイツ、異なる文化圏のもとで培った感性に基づきながら、私たちが属する社会や文化の多様性を象徴的に表しています。
“Air” “Water” “Sun”、
そして “time” “truth” “silence”
作品にしばしば登場する「無媒介的な言葉(unmediated words)」は、マニフェストのように力強く語りかけながらも、直接的な意味を伝えるものではありません。英語やアラビア語の単語、あるいは記号のような文字が、点や線で折り重なるように布に縫い込まれ、呼吸するように浮かび上がります。またはガラスの作品では、刻まれた言葉の影が揺れ静かに語り掛けてきます。それは詩やマントラのように、あるいは禅における「不立文字」—言葉を超えて真理を求める態度—意味や感情の先にある、「存在の状態」へと静かに働きかけるようです。
ヘフナの試みは、文化や社会、重なり合う層の「間(あいだ)」を見つめ、人と世界との交感を可視化するものです。同時にそれは、体験として感覚を呼び覚ます装置のようでもあります。
“LISTEN TO=耳を傾ける”とは、単に音を聴く行為にとどまりません。他者や自然、そして自らの内に潜む声に気づくための姿勢—世界と自己を結び直すための行為でもあります。
「聴く」とは、ときに「無音を聴く」ことに等しいとされます。沈黙の中で、私たちは気づかなかった音に気づき、耳を傾ける……静かな思索と、エレガントに鮮やかに、色彩や生命感が溢れる作品に触れ、内にある声に耳を傾けていただければ幸いです。
スーザン・ヘフナ (Susan Hefuna):
1962年、ドイツに生まれる。エジプト人の父とドイツ人の母のもと、幼少期をナイル・デルタで過ごしたのちドイツへ移住。以後もエジプトとヨーロッパを行き来しながら育ち、この多文化的背景が彼女の創作の核をなしている。カールスルーエ造形美術アカデミーで絵画と彫刻を学び、のちにフランクフルトのシュテーデル美術学校・新メディア研究所でペーター・ヴァイベルに師事。1992年に修了し、同年カイロのアクナトン・ギャラリーで初個展を開催した。
ヘフナは、ドローイング、ファブリック、写真、彫刻、インスタレーションなど多様なメディアを横断しながら制作を続けている。知覚の根本にある「見る/感じる」という行為を起点に、不可視の社会的・文化的構造を経験として可視化する実践を展開している。
イスラーム建築のマシュラビーヤ文様、縫い合わせられた布、紙による層化されたドローイングと、抽象記号、身体、あるいはハプニングな要素などを取り込みながら、自己と世界のあいだにある関係性を可視化している。
なお、ヘフナはPforzheim University (ドイツ) にて教授職にも就いており、芸術実践と教育の両面で国際的に活動しています。
これまでにMoMA(ニューヨーク、2010年)、The New Museum(2014年)、グッゲンハイム美術館(ニューヨーク 2016年/アブダビ 2017年)、ポンピドゥー・センター(パリ、2020年)などで作品を発表。2013年にはダニエル&フローレンス・ゲルラン財団(パリ)の「The Contemporary Drawing Prize」を受賞。近年では、2023年にカイロの大エジプト博物館(Grand Egyptian Museum)で個展「Traces of Egypt」を開催し、伝統的なエジプト綿とカヤミーヤ(Khayamiya)技法による28点のテキスタイル作品を通して、文化遺産とアートの新たな対話を提示した。また、約40年にわたる活動を総覧する回顧展「Passage」(MKM美術館)も開催され、大きな注目を集めている。
-----
YOKOTA TOKYO is pleased to present Susan Hefuna – LISTEN TO, the artist’s second solo exhibition at the gallery.
The exhibition features recent works composed of light and transparent materials such as fabric and glass interwoven with “words,” along with photographic works that extend her multifaceted, cross-media practice.
LISTEN TO —
Hefuna’s works invite us to attune our senses to voices that usually remain unnoticed in everyday life.
Sheets of translucent paper are sewn together with threads; numbers of dot-shape white fabric on the tapestry made of black Egyptian cotton form intricate networks. These structures, at once delicate and strong, sometimes take the form of garments or bags that rest close to the body, gently merging with daily life.
This multilayered structure, grounded in Hefuna’s experience of growing up between the different cultural contexts of Egypt and Germany, symbolically reflects the diversity of the societies and cultures to which we all belong.
“Air” “Water” “Sun”
and “time” “truth” “silence”
The “unmediated words” like above — address us with the force of a manifesto, yet they do not convey direct meanings. English and Arabic words, or characters resembling symbols, are sewn into layers of fabric, where dots and lines overlap and breathe as if they are alive. In her glass works, engraved words cast shifting shadows that seem to speak quietly in light.
Like poems or mantras, or akin to the Zen Buddhist notion of “furyūmonji” [不立文字]—an attitude that seeks to grasp the world beyond language—these works reach beyond meaning and emotion, gently touching a state of being.
Hefuna’s practice contemplates the “in-between” of cultures and societies, visualizing the subtle exchanges between people and the world. At the same time, her works function as instruments that awaken our senses through experience itself.
LISTEN TO—to listen—is not merely the act of hearing sound.
It is an attitude of awareness, a way of reconnecting the self with the world, and of perceiving the voices of others, of nature, and those within ourselves.
To “listen,” in this sense, is sometimes equivalent to hearing the inaudible. In silence, we begin to notice sounds previously unheard and be attentive.
Through Hefuna’s works—quiet yet vibrant with color, elegance, and life—may we listen to the voices that dwell within us.
Susan Hefuna:
Born in Germany in 1962. Raised between an Egyptian father and a German mother, she spent her early childhood in the Nile Delta before moving to Germany. Growing up while moving back and forth between Egypt and Europe, this multicultural background has formed the core of her artistic practice.
She studied painting and sculpture at the State Academy of Fine Arts Karlsruhe, and later studied under Peter Weibel at the Institute for New Media of the Städelschule in Frankfurt. She completed her studies in 1992, and in the same year held her first solo exhibition at the Aknaton Gallery in Cairo.
Hefuna works across a wide range of media, including drawing, fabric works, paper-based works, photography, sculpture, and installation. Her practice begins with the fundamental act of “seeing/feeling,” through which she develops a way of making visible the otherwise invisible social and cultural structures embedded in experience.
Incorporating elements such as mashrabiya patterns found in Islamic architecture, stitched fabrics, layered paper drawings, abstract signs, bodily traces, and sometimes performative or happening-like gestures, she visualizes the relationships that emerge between the self and the world.
Combining her artistic practice with academic work, Hefuna teaches as a professor at Pforzheim University in Germany and remains engaged in international cultural and educational exchange.
Her work has been presented at major institutions including MoMA (New York, 2010), the New Museum (2014), the Solomon R. Guggenheim Museum (New York, 2016 / Abu Dhabi, 2017), and the Centre Pompidou (Paris, 2020).
In 2013, she received the Contemporary Drawing Prize from the Daniel & Florence Guerlain Foundation in Paris.
In recent years, she has held the solo exhibition “Traces of Egypt” (2023) at the Grand Egyptian Museum in Cairo, presenting 28 textile works created with traditional Egyptian cotton and the Khayamiya appliqué technique, opening a new dialogue between cultural heritage and contemporary art.
She was also the subject of a major retrospective, “Passage,” at the MKM Museum, which surveyed nearly forty years of her artistic practice.
- 展覧会名
- Susan Hefuna – LISTEN TO
- 分類
- 企画展
- 会場
- YOKOTA TOKYO
- 会期
- 2025年11月17日~2025年12月19日 Googleカレンダーに登録📅
- 休館日
- 土日祝休
- 観覧料
- 無料
- 住所
-
105-0022 東京都港区海岸1-15-1
- アクセス
- • JR 浜松町駅 南口より徒歩5分
(南口連絡通路 S4 出口より東京ガスビルの側道をご利用ください)
• ゆりかもめ線 竹芝駅より 徒歩3分
• 都営大江戸線・浅草線 大門駅より 徒歩10分 - 公式サイト
- https://yokotatokyo.com/index.html
- 公式SNS
- お問合せ先
- MAIL: info@yokotatokyo.com
TEL: 03-3433-4479


