YOKOTA TOKYOではarchiveへの取り組みの一つとして中西夏之「砂絵の再生」を行います。

中西は1975年に《カーボランダム・ホワイトランダム》と題された、白と黒の二種類の金属砂を用いた作品を初めて発表しました。
この作品は、床から水平に浮いた左右2つのテーブルと、その間に橋渡しされた上皿天秤の3つの部分から成り立っています。そして、それらテーブルの上に落とされた砂は、展示ののち落とされ、片づけられ、またいずれか再生されるものとして予め想定されていました。これまで、現れる文字などを組み替えながら《カーボランダム・ホワイトランダム》は5度制作されてきました。
このたびの再生では、作家が思考していた試みを知り、また中西により今後も期待される再生の儀式の連なりとなればと考えています。

今回の展覧会にあたっては、女子美術大学と東京藝術大学 未来創造継承センターに多大なる協力をいただきました。

○ 関連イベント
『Symposium - 砂絵の再生と中西夏之アーカイヴ』

日程|10月27日(月)13:30–15:30(13:00開場)
会場|YOKOTA TOKYO(東京都港区海岸1-15-1)
予約|要予約 ( HP をご確認ください)
費用|無料
主催|特定非営利活動法人Japan Cultural Research Institute
協力|女子美術大学、東京藝術大学 未来創造継承センター、YOKOTA TOKYO

------

YOKOTA TOKYO orchestrates the reconstruction of Nakanishi Natuyuki’s work as a part of its continuous effort for archiving project.

Nakanishi first presented Carborundum・White Morundum in 1975, for which he utilized white and black sand. This work consists of three parts: two tables floating horizontally above the floor, one on each side, and a top-pan balance bridging them. The sand dropped onto these tables was intended to be removed and cleaned up after the exhibition, with the possibility of future reconstructions. To date, Carborundum・White Morundum has been reconstructed for five times while the letters appeared on the table has rearranged.

This reconstruction aims to reveal Nakanishi’s intended experiments and to become the part of an anticipated ongoing ritual of regeneration.

We would like to express our sincere gratitude to Joshibi University of Art and Design and the Center for Heritage, Arts and Media, Tokyo University of the Arts, for their generous support of this exhibition.

○ Related Event
“Symposium – Reconstruction of Sand Painting and the Natsuyuki Nakanishi Archive”

Date and Time: Monday, October 27, 13:30–15:30 (doors open at 13:00)
Venue: YOKOTA TOKYO (1-15-1 Kaigan, Minato-ku, Tokyo)
Reservation: Advance reservation required (please check our website for details)
Admission: Free
Organized by: Japan Cultural Research Institute (NPO)
In cooperation with: Joshibi University of Art and Design, Tokyo University of the Arts Center for Conservation and Inheritance of Future Culture, and YOKOTA TOKYO